Kim Ewé: Når Football bliver en dannelses-rejse


Credit: Mardegan Samuele

Små 30 år er gået siden Kim Ewé først stødte på Amiga-spillet Cinemaware TV Sports Football, der sammen med filmen Wild Cats, blev hans introduktion til amerikansk fodbold. Herefter gik det hurtigt fra starten som junior i Copenhagen Vikings, til Copenhagen Towers, videre til Kronborg Knights, over til Greve Bullets (senere Avedøre Monarchs) for så til sidst at ende i Søllerød Gold Diggers. Derudover var Kim allerede fra 1996 inde omkring landsholdet som RB-coach.

I sin tid som spiller og træner i Danmark har han oparbejdet sig en lang liste af successer: 17 gange har han optrådt i Mermaid Bow, og 9 af dem har han vundet. Dertil kan lægges en EFAF-Cup semi-finale, et EFAF-Cup trofæ og en B-EM guldmedalje med landsholdet. Derfor blev det på et tidspunkt et helt naturligt valg at skulle prøve kræfter med noget større.

Mødet med en anden fodbold-mentalitet
”Jeg havde besluttet mig for at 2015 var året hvor jeg skulle til at beslutte mig for om jeg skulle til at vælge om jeg vil fodbolden mere eller jeg vil mit arbejde mere. Jeg er souschef i en SFO og min chef vælger at stoppe det år. Samtidig kommer skolereformen så jeg bliver presset til at skulle træffe et valg. Samtidig får jeg muligheden for at tage ud i Europa som træner da jeg via Europlayers.com bliver kontaktet af en klub i Italien. Jeg kan godt lide Italien, og så passer det bare med at jeg kan tage af sted i to år” forklarer Kim om beslutningen for at tage afsted

Credit: Mardegan Samuele

En del af processen for Kim bestod I at tage til Italien for at møde sine potentielle arbejdsgivere, kollegaer og spillere. Her fortæller han at han fik et indtryk af et hold der havde et potentiale men som også havde meget at arbejde på. Det var en kultur der var helt anderledes end den han var vant til fra Gold Diggers og fra National Ligaen.

”De havde to trænere inden jeg kom, og da jeg var på besøg havde de lavet en ekstra træning for at de kunne vise hvordan de gjorde, 45 minutter inde i træningen efter opvarmningen og alt muligt andet har jeg endnu til gode at se trænerne. Jeg var der selv en time før. I mens er der en assistent træner der står for det. Da de dukker op, bliver der råbt lidt og så går de i hver deres ende af banen og træner offense og defense. Det var forfærdeligt” forklarer Kim.

Heldigvis var der vilje og gå-på-mod i den lille 2. divisionsklub, og trænerne ville rigtig gerne lære hvad de kunne af den danske træner, forklarer Kim. ”Det var det smarte ved at have mig dernede, på fuld tid. Jeg kunne jo bare hoppe ind når de kom hjem fra arbejde klokken ti om aftenen. Det var en mulighed det gav den at have sådan en som mig. De elsker jo fodbold ligesom vi også gør, og når der kommer nogen og fortæller dem noget, så labber de det jo bare i sig. Jeg var jo en fransk kok der kunne serverer lækkerier for dem”.

Credit: Lorenza Morbidoni Photo
Football i Italien
Entusiasmen for Kims tilstedeværelse var til at føle, men selvom de havde brugt lang tid på at undersøge han inden,, så overraskede det mange at en dansker var kommet til Italien for at coache amerikansk fodbold, fortæller han. ”Først og fremmest var de spændte og nysgerrige på hvem det var der dukkede op, og da de først oplevede at de fik noget kvalitet for pengene, så ville de jo også rigtig gerne være der. Jeg er meget 'nursende' omkring mine spillere, men fortæller dem også meget tydeligt at hvis de vælger træning fra, så tager jeg det som om at de vælger mig fra. Så skal de tage ansvar for den beslutning, og det tror jeg også var noget af det de respekterede, også selvom vi kun trænede to gange om ugen.”


Det gik dog hurtigt op for Kim at situationen er en anden i Italien end i Danmark. De økonomiske muligheder er større, og det er derfor ofte nemmere for de store klubber at hente amerikansk talent ind, både i spillertruppen og i trænerstaben. Alligevel betyder det ikke at det altid er en succes: ”Mange af de andre hold er måske lidt dumme. De har så mange muligheder med Football i Italien, især i deres bedste række. De har en helt anden økonomi, men de har bare ofte en åndssvag måde at de bruger den på. De har rigtig mange gode football spillere, men deres trænere er bare så langt bagud, hvilket vi også har mærket når vi har forberedt os mod dem på landsholdet. I Danmark er vi bare meget længere fremme rent træner-mæssig.”

Pengene hang dog ikke på træerne i Cavaliers, og hvad han derfor ikke havde i amerikanske trænere og spillere, måtte han selv skabe. ”Min center i Italien var 175 cm og havde spillet fullback men han havde altid ønsket at spille center og det ender han med at være. Derudover har jeg en en-håndet guard og en masse små offensive linjefolk. De har bare hjertet på det rette sted og så arbejder vi bare meget simpelt på tingene og på den måde så er vi bare klogere end de andre hold. Det lykkes mig at få lavet en fodbold mentalitet og en tilgang til sporten dernede som de aldrig havde hørt om før, men som de køber. De havde bare lært at løbe 20 yards og så smadre ind i hinanden.”

Når arbejdet lønner sig
Da Kim kommer tilbage andet år er det tydeligt at der er sket en udvikling. Holdet har forstået hvad træningen indbærer, og trænerne har efterhånden fundet ud af systemet. Dette gav sig bedst til kende da holdet skulle spille træningskamp mod det italienske storhold, Milano Seamen. ”Vi var vokset meget som hold det andet år. Vi spillede en træningskamp mod Milano Seamen kort inden sæsonen starter og den vinder vi 21-0, vel at mærke uden nogle af deres amerikanere men med alle deres andre startere. Det synes jeg siger ret meget”

Credit: Lorenza Morbidoni Photo

Begge år endte holdet med at få tilbudt en plads i den bedste italienske række, men måtte af økonomiske omstændigheder melde fra. Alligevel har hans besøg betydet at flere af spillerne har været at finde på diverse europæiske all-star hold, og at hans runningback fik en plads på landsholdet. Det var dog ikke kun spillerne der gavnede gevaldigt af Kims tilstedeværelse.

”Den første weekend jeg var der fandt jeg en træner der sagde at han i virkeligheden bare rigtig gerne ville træne DBs, men fik aldrig rigtig havde fået lov. Han ville også bare gerne at der var en træningsplan og lidt styr på det hele, så ham fangede jeg med det samme. Han var sindsygt dygtig. Jeg hev ham med ind på landsholdet, og han er nu assisterende head coach på det italienske landshold” fortæller Kim, med en hvis stolthed i stemmen.

Den europæiske metode
Det kan virke uortodokst at hente en europæisk træner, men Kim er af den overbevisning at det kan have sine fordele. Der er ofte en større forståelse for den situation spillerne stå i til hverdag, og som han forklarer det skal man som amerikaner vende sig til at man til én træning kan have 12 defensive linjemænd og til den næste kun 2.

”Jeg synes jeg fik sat et rigtig stort aftryk både i spillerne og trænerne men også i kulturen. Vel at mærke med min egen europæiske måde at gøre det på. Jeg har jo ikke erfaring med den amerikanske måde at gøre tingene på, hvilket på en eller anden måde også gør at jeg har kunnet rykke tingene meget mere er jeg sikker på. Jeg tror det er en kæmpe fordel at have det udgangspunkt som jeg har, og det var også derfor at de valgte mig. Formanden havde sagt inden at de skrev under med mig at han ville have en europæisk træner, der havde den forståelse” uddyber han.

Credit: Lorenza Morbidoni Photo

Selvom Kim har erfaring med at få en klub rykket op i den bedste række, og også har erfaring med at starte et program op, var han alligevel overrasket over hvor hurtigt udviklingen blev. ”Vi snakkede om at det skulle være en 5-årig situation, men de blev nød til at økonomiske årsager at lave kontrakten 1 år ad gangen. Jeg var egentlig klar til at skrive en 5-årig kontrakt, fordi det handlede om at bygge et program og en kultur op. Derfor var det vigtigt at det var en længere sigtet plan, at det så gik meget hurtigere end vi egentligt havde drømt om er jo lidt vildt. Så på den måde blive man jo også bekræftet i at man er god til det man laver”

”Mit mål med med at være træner er at lave den bedste amerikanske fodboldspiller som det overhovedet er muligt. Så er jeg sådan set pisse ligeglad med om vi vinder. Selvfølgelig er det dejligt og lækkert at vinde kampe og vinde mesterskaber, men det er ikke det der er det vigtigste. Du kan knokle røven ud af bukserne, træne dine spillere og være rigtig god, men du kan jo ikke styre de andre hold og hvad de gør. Du kan kun gøre hvad du gør for at gøre dine spillere de bedste de kan blive” uddyber Kim.

Credit: Dario Fumagalli

De danske trænere længere er meget længere fremme”
Hvis der én ting Kim ærgrer sig over nu er det at der med hans succes i Italien ikke gjort mere for at få flere danske trænere i Europa. ”Det handler rigtig meget om at de andre skal turde tage chancen og bruge en europæisk træner. De er vant til amerikanske trænere. Det handler også om at vi som danskere skal lægge den der jantelov fra os og turde sige at vi er dygtige, for det er vi. De danske trænere er meget længere fremme end mange af de trænere der er at finde ud i Europa, bl.a. pga. vores landsholds trænerprogram”.

Samtidig mener han at klubberne skal være mere villige til at lave det gode baggrunds-arbejde der skal til før at det bliver en succes. ”Mange gange så virker det som om at hold ikke engang har gidet at google dem, fordi havde man gjort det ville man vide at dem skal man holde sig fra. Desværre fik jeg nok ikke helt åbnet op for de muligheder der var, pga. at min situation ændrede sig. Jeg havde flere venner der fik tilbud, men så sagde de nej. Havde jeg taget endnu et år i Italien tror jeg at det havde åbnet op for mange flere muligheder for andre danske trænere

En drøm der banede vejen for en anden
Det er før hørt hvordan en længere varende rejse til eller arbejde i udlandet kan give en et nyt perspektiv på mange af de ting man normalt tager for givet, noget som Kim absolut kunne skrive under på. ”At komme alene afsted til Italien giver mig muligheden for at få et nyt syn på min fodboldfilosofi, og det giver mig også mulighed for at rette op på mine fejl og mangler. Jeg står alene med ansvaret for det her hold, og skal lære nogle nye op. I starten voksede jeg i fodbolden sammen med holdet, og de trænere jeg stod med. Samtidig fik man en helt anden fornemmelse af nogle af de ting man i Danmark tager for givet. Jeg lærte at man f.eks. skal være meget gladere for de danske dommer. Når man får meget godt så vil man også gerne have mere” forklarer Kim.


Han heller ligger ikke skjul på hvor meget det har betydet at have sådan en oplevelse med i bagagen. Ét er alt det han har lært sportsligt, noget helt andet er hvor meget det har betydet for ham personligt. ”Jeg har fået en familie, jeg er blevet meget mere mand og jeg er blevet opmærksom på hvem jeg er. Selvom jeg dengang satsede alt på et bræt og tænkte at det hele skulle handle om fodbolden, så åbnede det jo en dør til meget mere. Jeg ville nok gerne have været videre, måske endda helt til USA, men nu fik jeg en familie og børn i stedet så det må lige ligge stå lidt på pause. Drømmen om at komme afsted er ikke død, men lige nu har jeg en anden drøm jeg også udlever”.

Jeg vil gerne benytte muligheden for at sige rigtig mange tak til Kim for hans tid. Som sædvanligt hvis du eller en du kender er den næste jeg skal snakke med så kontakt mig endelig her eller på Facebook. Tak fordi du læste med.


Kommentarer