Timmi Rysgaard: Store oplevelser og dyrt købte erfaringer


Det er svært at forestille sig en bedre start på det nye år, end Timmi Rysgaards begyndelse på 2018. Først bestod han sin bachelor i fysioterapi, og få dage senere skrev han sin første professionelle kontrakt med en af Europas største football hold. ”Jeg har altid gået med tankerne om at få lov at spille football i udlandet, og da jeg kunne se at jeg snart ville blive færdig med min bachelor inden for et par måneder, lavede jeg en profil inde på Europlayers.com” fortæller Timmi. Der gik heller ikke længe inden de første tilbud tikkede ind fra en række hold i Europa, men det var tilbudet fra Calanda Broncos der først fangede hans opmærksomhed. ”Det var klart det hold der bedst matchede det jeg ledte efter, og deres tilbud passede perfekt til de kriterier jeg havde sat. Så efter jeg blev færdig gik der en lille måned på dagpenge og så skulle jeg ellers bare afsted”.

For Timmi blev turen til Schweiz løsning da ungdomsdrømmen om at komme på college aldrig blev indfriet. ”Jeg spillede et år i Aalborg, med nogle fyre der havde været på college og det vakte min interesse, og da jeg kom til Tigers året efter prøvede jeg at tage kontakt til nogle colleges, men jeg synes egentligt at niveauet her var tilstrækkeligt højt. Samtidig boede min dengang-kæreste i Aarhus, og jeg var i virkeligheden rigtig godt tilfreds med min situation herhjemme. Jeg lærte rigtig meget i Tigers, specielt af Thomas Kipp og da jeg fik en skade i '14 med landsholdet blev jeg i tvivl om jeg kunne holde til det, så jeg stillede mig tilfreds med hvor jeg var”.


Broncos - et stort hold i en lille by
Calanda Broncos, der er blandt de bedste klubber i Schweiz, ligger i den lille by Chur med små 35.000 indbyggere. Alligevel er det lykkedes Broncos at lokke spillere til fra hele Schweiz og store dele af europa på både fuld- og deltids professionelle kontrakter. ”De har nogle store sponsorer som ligger en kæmpe pose penge i klubben hver år, og så er det en klub der også formår at lokke spillere til fordi det er en af de klubber man gerne vil spille for. Derudover har de en virkelig dygtig amerikansk cheftræner. Træningerne er struktureret anderledes end mange måske vil være vant til fra Danmark. Vi har fri det meste af ugen, men så kommer der måske tre træninger efter hinanden og lige op til en kamp” forklarer Timmi om klubben.

Både Schweiz og Chur havde andet at byde på en bare Football, og Timmi faldt heldigvis hurtigt til: ”Schweiz er nok det smukkeste land jeg har set i mit liv. Høje bjerge, flotte søer og vejret spiller. Det er sgu godt. Byen er lille og hyggelig. Den er ikke så stor, så den lærer man at kende på en uge eller to, men det gør mig ikke så meget. Jeg kommer fra Thisted, så jeg har faktisk ikke rigtig behov for en stor by. Schweizere er meget høflige og imødekomne, også selvom nogle af dem måske ikke kan engelsk”.


Brat afslutning
Desværre sluttede turen brat for det danske talent. En skade i baglåret skabte i løbet af sæsonen problemer, og efter EFL semifinalen mod Potsdam Royals var det helt skidt. ”Jeg havde et møde med mine trænere, og de gav mig en plan for hvad der ville komme til at ske. Det involverede en genoptræning og et par kampe på bænken, mod at jeg ville spille semifinalen og finalen. Her vil jeg blive betalt halvdelen af min løn efter hver af dem. Jeg tolker det ikke som om jeg har andre muligheder, og gør selvfølgelig efterfølgende alt hvad jeg kan for at blive klar".

Heldigvis lykkes det for Timmi at blive klar til semifinalen i den Schweiziske liga, men da han ved stillingen 42-0 beder om at blive taget ud for at undgå at bryde op i skaden, får han besked på at forsætte: ”Desværre får jeg så skaden. Der var måske 9 snaps tilbage af kampen, og jeg skal blitze. Jeg tager et hårdt skridt, og så siger det bare bang. Det var en virkelig ærgerlig situation”

Da han efter kampen mødes med trænerne igen, i håbet om at alligevel kunne deltage på sidelinjen i finalen tager situationen en uventet drejning. ”De fortæller mig at det er en dårlig idé at jeg forsøger at spille med, og at jeg heller ikke vil få min løn. Det stiller jeg mig naturligvis uforstående overfor, men beslutter mig alligevel for at tage hjem. Kort efter går det egentligt op for mig hvad der egentligt er sket. Jeg skriver en lang besked til træneren, hvor jeg forklarer at jeg synes at jeg har gjort alt hvad de har bedt mig om, og samtidig gjort alle mulige ting som ikke stod i min kontrakt, som f.eks. at være fys for holdet. Kort efter får jeg så besked om at jeg så vil få min løn, men at jeg samtidig kunne anse mig selv som fritstillet”.

Stor støtte i en hård tid
Det er en situation som er hård for enhver, og som sætter spørgsmålstegn ved spillernes rettigheder når de rejser ud i Europa. Heldigvis var der opbakning at få fra både familie og særligt fra kæresten, der var rejst hele vejen med til Schweiz. ”Det var sindssygt vigtigt for mig at have hende med dernede. Når man render ind i et par skader dernede, og kan det hurtigt blive meget deprimerende, når man er taget til udlandet for at være atlet, men ikke kan bidrage pga. skader. Hun har været en kæmpe støtte, og det har været virkelig vigtigt for mig at kunne snakke med hende om den situation jeg har været i” anerkender Timmi og forsætter med let talestrøm af rosende ord om sin bedre halvdel.


Selvom Timmi endte med en afbrudt kontrakt, fortryder han ikke noget. ”Noget af det første Luna sagde efterfølgende var at hun synes vi skulle gøre det igen næste år. Hun syntes ikke at jeg havde fået nok ud af det, og jeg føler ikke at jeg er blevet mættet. Jeg kunne godt finde på at gøre det igen. Det skal passe ind og det skal være de rigtige omstændigheder. De erfaringer jeg har gjort mig i år, har været gode omend dyre” forklarer Timmi.

Europe er en nemmere løsning
Hvorom College måske er drømmen for de fleste, ser Timmi også nogle klare fordele ved at blive i Europa, når man er dansker. Det er nemmere ift. kontrakter og arbejdstilladelser og det er en billigere løsning for hvor colleges nemt kan koste en formue, er de store europæiske hold villige til at betale for en kvalitetsspiller. ”Det er nemmere at komme ind og få spilletid. Hvis ikke du higer efter drømmen om 4 år, hvor du bruger to på bænken og så måske to som stjerne, så kan du i stedet komme til en klub som gerne vil have dig og hvor du kan bidrage med det samme. Det er et mindre skridt, og det er nemmere at gøre. Samtidig er det heller ikke så langt væk, hverken fysisk eller mentalt. Man kan nemt tage et år til Tyskland f.eks, for det er jo bare én lille køretur væk”.


”En god start er at være en god fodboldspiller” forklarer Timmi i sin lille gør-det-selv-guide til de spillere der måtte have lyst til at følge i hans fodspor. ”Få lavet nogle highlights, og lav en profil på Europlayers eller The Podyum, så folk har muligheden for at se hvad du kan byde på. Og så må du ikke blive passiv. Du skal ud opsøge mulighederne. Highlights er nok det vigtigste. Det giver trænere og potentielle arbejdsgivere muligheden for at se hvilken type spiller du er og hvad for et system du fungerer i. En træner gider ikke og har ikke tid til at sætte sig og se komplet game film på dig, men 3-4 minutters highlights kan skabe lidt interesse”.

'Buyer beware'
Timmi råder alle der skulle have lyst til at tage af sted til at overveje hvad der sker hvis man ender i en af de situationer man helst ikke har lyst til at være i: ”Læs kontrakten igennem, gerne mere end én gang, og få andre der ved noget om det til at læse den igennem. Det første jeg gjorde da jeg fik min var at få Peter Friis til at læse den igennem, fordi han kender proceduren for det. Derudover er det vigtigt at have styr på hvad der sker hvis man bliver skadet. Det skal man simpelthen have styr på. Både for små og store skader. Det er vigtigt at have snakket med en potentiel arbejdsgiver om den situation”.


Er man én af de heldige der skulle ske at få en kontrakt advarer han dog mod at få alt for store forventninger. Han forklarer at de bedste danske hold godt kan spille op med f.eks. de bedste Schweiziske, og det selvom et hold som f.eks. Broncos har i år havde 5 fuldtids imports og flere deltids. Ligeledes mente han at de dårligste hold var tydeligt værre end de dårligste NL hold, så selvom der ikke er den store økonomi eller oplevelse i Danmark er der altså forsat mulighed for at op nå et højt niveau herhjemme. ”Danmark er sgu et okay niveau, og der findes mange andre ligaer rundt om i Europa hvor det sejler og det er næsten farligt at gå på banen fordi folk ikke kan finde ud af at tackle ordentligt eller blokere. Schweiz var et fornuftigt niveau, men du skal ikke bare gøre det for at blive bedre. Du skal gøre det fordi du vil have oplevelse”.

Om fremtiden bringer flere ture ud i Europa for den danske profil bliver spændende at følge, men Dansk Bacon ønsker ham i hvert fald held og lykke, og takker ham for hans tid. Er du eller kender du én der kunne være et emne for min næste artikel hører jeg som sædvanlig altid fra dig.

Tak fordi du læste med.

Kommentarer