Frederik Myrup: Fra nederlag til succes!



Credit: Ronny Budweth


Jon Stewart svarede engang på et spørgsmål om at opnå succes i livet når man starter bagud på point: ”Jo! Du kan også løbe et maraton på ét ben, men det er sværere”. Og der starter dagens historie om tidl. 89ers profil Frederik Myrup. Som helt lille blev Myrup diagnosticeret med leukæmi, og startede folkeskolen i en kørestol, men siden han kom ud har han haft svært ved at sidde stille. ”Det har nok ikke været bevidst, men jeg tror da helt sikkert at det har givet noget lyst til at komme ud at røre sig og måske også lidt vinder mentalitet. Jeg tænker at hvis man har ligget ned i 3-4 år så synes man nok det er meget fedt at komme ud at røre sig lidt” forklarer han.


Da jeg endelig kom ud af kørestolen synes jeg bare sport var for fedt. Jeg spillede meget og blev ret god til fodbold, men pga. kemoterapien var min udvikling hæmmet på visse punkter. Det var ikke meget, men hvis man spiller på et højt niveau så gør det selvfølgelig en forskel, og til sidste valgte jeg at stoppe” beretter Frederik om sine barndomsår i sportens verden. Fodbolden blev byttet ud med atletik, og her var der lidt mere succes at spore: ”Jeg var ikke fantastisk til noget af det, men jeg var god til mange ting så jeg var nok det man kan kalde en 10-kæmper”.

Credit: Ronny Budweth
Landsholdet takkede nej
Efter et par år i atletik kedede det mig lidt, men jeg var blevet hurtigere, stærkere og større, og så var der en af mine bedste venner der spurgte om ikke jeg skulle prøve amerikansk fodbold og fandt på den måde ud til 89ers” fortæller Frederik om skiftet til amerikansk fodbold: ”I starten vidste jeg egentlig ikke rigtig hvad jeg lavede. Det begyndte endelig at give mening for mig da jeg blev sat ind som cornerback, og lavede et par tacklinger og fandt ud af at jeg godt kunne løbe med folk der”

Det næste naturlige stop for enhver ambitiøs ung football spiller er High School, men det blev aldrig den succes Frederik havde håbet på: ”Jeg spillede football på High School i et år i Monroe, Michigan, men fik ikke ret meget tid på hverken angrebet eller forsvaret. Jeg fik dog lov at være med til træning og fik spilletid som Kicker. Det var vanvittigt højt niveau, og det gik meget hurtigere ift. hvad jeg var vant til”. Den manglende spilletid havde dog ikke mindsket lysten til at spille, og da han kom hjem fandt han hurtigt tilbage i rytmen hos 89ers, og var spillede med seniorerne i holdets første NL-sæson som bare 18-årig.

Credit: Ronny Budweth

Frederiks næste store mål blev landsholdet, men heller ikke det skulle vise sig at komme nemt: ”Jeg kom med på landsholdslejr, men blev valgt fra. Jeg synes selv jeg var en dygtig atlet, men vidste ikke så meget om football eller det system vi spillede. Det blev lidt et tema for mig over de næste mange år. Jeg havde meget selvtillid, men nok manglede nok lidt disciplin, en ”loose cannon” om man vil. Jeg var måske ikke stor nok, eller tilstrækkelig teknisk dygtig, men det var jeg jo selvfølgelig uenig i”.

Manglende spilletid på JUCO
Selvom landsholdsdrømmen var sat på pause, havde Frederik stadig succes i 89ers, men ønskede sig også mere af sporten. I 2013 gik turen derfor til Junior College. ”Jeg synes selv at jeg havde talentet til at være med, men når landsholdet ikke ville have mig måtte jeg jo tage på JUCO. Det endte lidt som et 'op-og-ned-år'. Jeg gjorde det rigtig godt i starten til spring ball. Jeg var blevet rykket til receiver hvor jeg tidligere spillede lidt på både receiver og cornerback pladsen. Det synes jeg egentligt gik rigtig fint, men da sommeren kom og padsene blev taget på forsvandt repsene. Jeg fik aldrig rigtig nogle chancer og føler måske at jeg blev fanget lidt i et politisk spil, der kom til at handle om at jeg var dansker og skolen gerne forsat ville kunne rekruttere de lokale fra Californien”.

Credit: Ronny Budweth

Heldigvis var turen ikke helt spildt. ”Som hold havde vi et rigtig dårligt år, men for mig klikkede det egentligt. Jeg lærte at jeg ikke bare kunne leve på mine atletiske egenskaber, så min teknik blev bedre, og begyndte at forstå vigtigheden i at se film. Det hele blev på den måde taget lidt mere seriøst og jeg blev en meget bedre receiver” anerkender Frederik, der alligevel valgte at tage hjem til Aalborg da året var omme, og endelig blev der plads til ham på landsholdet da holdet skulle spille A-EM.

Samme år tog studiet ham til København hvor han fandt vej til Towers. ”Der gik lidt tid med at finde kemien med de andre. Jeg kom til klubbens med J.R (Artozqui, red.) var QB og han var måske ikke altid den nemmeste at spille sammen med. Vi vandt Mermaid Bowl, men året efter røg vi ud i semifinalen” fortæller Frederik skiftet til Københavner-klubben: ”2016 startede egentligt med at finde ud af at Peter Herbild og jeg så forskelligt på tingene. Jeg mente jeg var den bedste receiver i Towers, mens Herbild ikke mente at jeg var blandt holdets fire bedste receivere. Så de første fire kampe fik jeg ikke særlig meget spilletid. Det var her jeg første gang begyndte at gå med overvejelserne om at stoppe. Jeg forstod ærlig talt ikke hvordan jeg ikke kunne være én af starterne”. I stedet valgte han at sænke hovedet og arbejde hårdt til træningerne, og det kastede omsider en starter position af sig.

Royals præsenterede en spændende mulighed
Samme år var landsholdet i aktion igen i mod Polen, og det var her han selv mener at have sat sig på Europakortet: ”Jeg havde måske 250yds inklusiv returns og scorede 2 TDs i det første quarter af de to jeg endte med at spille. Da vi endelig kom til Danmark igen og jeg får tændt for telefonen igen, lå der beskeder fra 10-12 forskellige trænere rundt omkring i Europa der ville høre hvad mine planer var for næste år. Det var lidt overvældende”. Studie-trætheden havde meldt sig, og efter en snak med hans mor besluttede han sig for at tage til en prøve træning hos Örebro. ”På vejen der op blev jeg kontaktet af en spiller nede fra Potsdam. Min første tanke var: 'Hvad fanden er Potsdam egentligt for et sted?' for det havde jeg aldrig hørt om.”

Credit: Ronny Budweth

Potsdams udvikling tiltalte Frederik. Det var et relativt nyt hold der hurtigt var rykket op gennem GFL-rækkerne, og dengang lige havde afsluttet en sæson på GFL 2s 3. plads: ”Jeg havde nogle skype-møder med dem. De virkede som nogle fornuftige mennesker og det var vigtigt for mig. Selvom man selvfølgelig er professionel og får løn, så forventede jeg ikke at blive millionær. Så for mig var det vigtigt at vælge et sted hvor man føler at klubben sætter pris på man er der og ikke bare er et stykke kød”. Det endte med en underskrevet kontrakt hos Potsdam, og en sæson hvor holdet gik 16-0 og rykkede op i GFL 1. Samtidig førte Frederik ligaen i receiving yards og TDs og lykkedes ligeledes at slå klubrekorden. Det resulterede i endnu et års kontrakt til den unge dansker: ”Egentlig havde jeg sagt at jeg bare skulle prøve det et år, men det er svært at sige nej til at komme igen efter sådan et år, og jeg kunne jo godt tænke mig at prøve at spille i GFL 1”.

Nederlag er vejen til succes
Hvis afslag og nederlag bygger karakter, må man konstatere at Frederik Myrup igennem sit liv har konstrueret et himmelhøjt monument, men hvordan bliver man ved med at holde dampen oppe efter gang på gang at blive vejet og fundet for let? ”Jeg tror det har betydet meget at jeg har haft nogle folk i mit liv, som f.eks. Thomas Thomsen, Lars Ringgaard, Thomas Zinck og Simon Brøsted der troede på mig og som hjalp mig videre. Hvis man mænger sig med folk der gør tingene på den rigtige måde og vil dig det godt, så ændrer man sig også langsomt hen ad vejen” forklarer han og forsætter: ”Troen på egne evner var måske i virkeligheden nogle gange større end arbejdsmoralen, så afslagene pressede mig bare gang på gang til at arbejde hårdere. Selvfølgelig var der tidspunkter hvor man sad for sig selv og tænkte at det her er noget rigtig pis, men næste dag var jeg oppe igen og løfte, løbe, gribe bolde eller bare lave et eller andet.”

Jeg tror det handler om personligheden. Jeg er et konkurrence menneske hele vejen igennem, og jeg hader når folk skal fortælle mig hvad jeg er og hvad jeg ikke er. For hvordan skal de kunne fortælle mig det når de ikke engang kender mig” forsætter han. ”Et eller andet sted er det måske i virkeligheden godt at de ting skete. Det har gjort mig mere selvbevidst og opmærksom på hvad det var at jeg skulle gøre bedre og på hvorfor de valgte mig fra. Det har krævet at jeg har skullet ligge egoet lidt til side.”

Netop egoet erkender han også nogle gange kunne skabe lidt friktioner og måske godt kunne have spillet ind i trænernes overvejelser de gange han er blevet valgt fra. ”Nogle gange kan det være svært at sluge sin stolthed, men det er jo også det man gerne vil have i en atlet. Altså en spiller ikke tillader sig selv at tabe og jeg tror ikke der er nogen sportsmænd der ikke har oplevet at blive fundet for lette. Jeg tror man har brug for den der motivation for at presse sin grænser. For hvad sker der hvis man aldrig lærer at håndterer den modstand man møder? Så ender man bare med at gå i stå”.

Credit: Ronny Budweth
EFL Mesterskabet 
EFL finalen d. 9. juni mod Milano Seamen blev kulminationen på mange års arbejde både på og uden for banen. ”Det holdt hårdt” fortæller Frederik om sejren på 43-42, hvor i han greb den afgørende 2-point conversion, et modigt kald med under 20 sekunder tilbage af kampen bagud 41-42. ”Det gav os muligheden for selv at afgøre kampen. Vores angreb har en del dybe trusler som folk bliver nød til at respektere, men hvis vi skulle starte på 25yd linjen hver gang så er der meget mindre plads at arbejde på” tolker Frederik på trænerens beslutning. ”Jeg sagde hvilket spil vi skulle køre, og han sagde bare 'Okay, det er fint' ” griner han: ”Der gik lige et par dage før det gik op for mig hvad det var egentligt var at vi og jeg havde gjort. Det var et meget stort øjeblik”.

Lige nu er han usikker på fremtiden og ydmyg omkring mulighederne for at få endnu et år mere i Royals. ”Det tager jeg om ni kampe. Det handler om så mange ting, og det er jo slet ikke sikkert at de er interesseret i at have mit et år mere. Der er meget andet talent at hente rundt omkring og så mange imports er der jo heller ikke der bliver skrevet kontrakt med. Selvfølgelig er det noget jeg er åben for, men lige nu må jeg nyde det mens jeg kan og det er ikke altid forfærdeligt længe man kan det i den her sport” erkender han afsluttende.

DanskBacon vil gerne sige tak til Frederik Myrup for hans tid, og ønske ham rigtig meget held og lykke i resten af sæsonen.


Kommentarer