Carl Christensen: "Når man har set 1000 amerikanere kan det være nemmere at huske den eneste dansker"


Med Andreas Knappe på en Futures Contract hos Denver Broncos og Hjalte Froholdt netop udråbt som en af de 50 bedste college spillere her tre måneder før sin sidste sæson fløjtes i gang, bliver den kommende tid spændende set med danske football-briller. Samtidig melder spørgsmålet sig også om hvem kan vi forvente bliver de næste danskere der får succes i college? Jeg har i denne måned taget en snak med Carl Wagner Lübech Christensen, der er et godt bud på et ungt dansk talent vi kan komme til at høre mere om i nær fremtid. Det kom der dette interview ud af: 


I disse dage kan danske Carl Wagner Lübech Christensen så småt gå og tælle ned til turen atter vender hjem til Skanderborg. Lige nu er han sophomore (dvs. 2. års studerende) på All Saint's Academy, som er en privat High School i Winter Haven, Florida, og her har han, som QB, spillet sig op som starter for Saints, der vandt deres State Championship i SSAC (Sunshine State Athletic Conference). ”Det er super fedt at spille i Florida. Det er en stat hvor alle elsker fodbold, der er mange tilskuere og stor konkurrence” fortæller Carl som noget af det første. ”Det er altid dejligt og lækkert vejr til at spille Football i, særligt når man er quarterback, men varmen var svær at vende sig til i starten når man er vant til kulden hjemme i Danmark”. I sæsonens to første kampe splittede Carl reps på positionen med en transfer spiller fra Missouri mens trænerstaben vurderede hvem der var det rigtige valg på positionen, men de sidste otte var han holdets starter og spillede en vigtig rolle i at Saints kunne vinde sit andet mesterskab på lige så mange år. Og det endda efter et trænerstabs-skifte kort før sæsonstart


Det kan også være en fordel at være dansker
På trods af succesen har Carl alligevel besluttet sig for at vende næsen mod Danmark for en stund:
”Min træner vil rigtig gerne at jeg blev, fordi han synes vi var rigtig godt kørende, men han forstår hvorfor jeg gerne vil hjem. Han vil gerne forsøge at holde kontakt med mig mens jeg er hjemme i Danmark, og opfordrer mig til at blive ved med at træne lige så hårdt som jeg gør nu. Jeg skal blive ved med at træffe de rigtige beslutninger så jeg kan vende tilbage som senior og forhåbentligt vinde et 3. mesterskab for dem”. Så selvom han til juni igen får adresse i Skanderborg slutter eventyret ikke her. ”Jeg er blevet inviteret til en stor camp der hedder EXOS, hvor der er mange NFL prospects som træner op til NFL Combine, og i sidste uge var jeg inviteret op til UCF's (University of Central Florida red.) Prospect Camp” fortæller han.


Det er ikke unormalt at skoler viser interesse for talenter allerede tidligt i high school, men reglerne forbyder colleges at række direkte henvendelse til high school spillere før de er Juniors (3. år, red.) forklarer Carl: ”UCF kontaktede min træner og spurgte om han troede han havde nogle spillere der kunne spille med på 'the next level', og så fik jeg chancen. Jeg fik hilst på et par folk, men jeg kunne ikke rigtige snakke med nogen pga. reglerne”. Men får man overhovedet en fair chance som dansker midt i en stor camp for en ærke-amerikansk sport? ”Jeg plejer ikke at fortælle dem at jeg er dansker til at starte med, men på et tidspunkt kommer det altid frem når de spørger hvor jeg kommer fra. Jeg synes faktisk det kan være en fordel. Når en træner har set 1000 amerikanere kan det nogle gange være nemmere at huske den ene dansker man har mødt” griner han.

Livet på verdens sværeste position
At få et scholarship tilbud til en D1 skole som f.eks. UCF kræver en kolossal indsats uanset hvem man er og hvor man kommer fra, men nåleøjet for at få det som quarterback er mikroskopisk. Det anerkendes bredt som værende den sværeste position at spille på tværs af alle sportsgrene, og på high school, college og de mest succesfulde europæiske hold finder man da også traditionelt amerikanere der er vokset på med sporten, i stedet for europæere som typisk starter med amerikansk fodbold når de er ældre. Derfor er det også så meget desto mere bemærkelsesværdigt at Carl har formået at blive starter allerede som sophomore for et hold der nu har vundet to mesterskaber i sin athletic conference. Hvad er det så der gør QB positionen så svært at spille? ”Alle D-line og linebackers der gerne vil have fat i dig, samtidig med at du skal læse de forskellige opdækninger og stadig formå at træffe det rigtige valg. Når spillet kaldes ud fra træneren så kan de fleste positioner lytte særligt efter deres besked, men som QB skal vide hvad alle laver. Dertil kommer ansvaret at være en leder for holdet” siger Carl


”Det kræver rigtig meget tid at blive en god QB. Du skal træne rigtig meget på banen med dit hold, men du skal bruge lige så meget på at se video på de forskellige modstandere. Jeg gik fra 9-mands U16 til 11-mands High School football, og samtidig er spillet meget hurtigere herovre end i Danmark. Så ikke nok med at der pludselig var fire spillere mere på banen så skulle jeg også vende mig til tempoet” forklarer Carl om skiftet fra QB i Danmark til QB i USA. Han lyder også til at være klar over at for at komme igennem det førnævnte nåleøje har han forsat brug for at udvikle sig:
”Jeg skal blive bedre og hurtigere til at flytte fødderne. Den defensive linje er meget hurtigere herovre, så jeg skal sørge for at komme hurtigere tilbage i lommen. Jeg betegner mig selv mest som en ”pro-style” QB mere end en ”dual-threat” QB. Jeg er meget bedre til at kaste end at løbe, så det er vigtigt jeg bliver hurtigere til at flytte mine fødder når jeg gerne vil blive inde i lommen”.

Det er nok de færreste danskere der umiddelbart vil kigge på en QB i en amerikansk fodboldkamp og tænke at fødderne var vigtige for succes, men Carl forklarer hvorfor: ”Fødderne betyder nærmest alt. Hvis ikke de peger den rigtige retning når du kaster så rammer du aldrig dit mål, så fødderne er lidt ligesom dit sigtekorn og samtidig er det der du får den 'power' fra du skal bruge til at få bolden ud til det mål. Armen er faktisk bare det der styrer bolden. Så fødderne betyder alt for en QB”.



Fysikken, fagligheden og modenheden i højsædet
Som kun 17-årig måler han allerede 187cm, og kan derfor allerede sætte kryds i en vigtig boks, der til tider har diskvalificeret andre spillere for at få en chance på den samme position. Derudover kommer den mentale modenhed han har vist ved, i modsætning til mange andre high school spillere, allerede at være flyttet hjemmefra uden at have skabt de store problemer for sig selv. ”Man bliver lynhurtigt meget voksen når man som lille dansker kommer ind til den her meget store skole hvor jeg ikke kender en eneste og skal skabe nye venner. Heldigvis får man hurtigt mange nye venner gennem Football, så det var ikke så slemt. Og for nyligt har jeg skulle holde tale foran alle eleverne og deres forældre, så det giver også lidt selvtillid. Der har været mange ting jeg har skullet tage stilling til og ting jeg har skullet gøre, som mine forældre normalt ville have gjort mens jeg var derhjemme. Samtidig er der betydeligt større disciplin på min skole end jeg er vant til og der stilles større krav til det arbejde jeg laver i skolen ift. karakterer der gives”.


Netop karaktererne kan også gå hen og blive vigtige for Carl. For at få et scholarship til en D1 skole skal man have et 2.5 GPA, hvilket svarer til et dansk karaktergennemsnit på ca. 5. Carl har, takket være den bonus der gives for at have to honors classes i algebra og kemi et karakter gennemsnit på 4,07 (ca. 12 på den danske karakterskala). Det betyder at hverken han eller potentielle colleges behøver bekymrer sig om hvorvidt han rent fagligt er i stand til at opretholde de krævede karakterer for at han må spille Football. ”Jeg synes det er realistisk for mig at spille D1 som football spiller, fordi jeg arbejder rigtig hårdt for det, men jeg er klar over at jeg ikke skal gøre mig forhåbninger om at få meget spille tid når jeg kommer direkte fra high school. Jeg forventer ikke at få spilletid før tidligst som junior, de har typisk allerede dygtige quarterbacks på de skoler og de er jo i hvert fald to eller tre år ældre end mig. Det er selvfølgelig vigtigt for mig at få spilletid, men lige nu er drømmen bare at få tilbud om scholarships helst fra et D1 college og så er alt det andet ikke så vigtigt for mig i første omgang” lyder det afsluttende fra Carl

Med to år tilbage af high school, ét i Danmark og forhåbentligt endnu et i USA, er der stadig massere af tid og dermed rig mulighed til Carl for at udvikle sig, men han bliver unægtelig spændende at følge i de næste par år. Det er endnu for tidligt at spå om hvilke skoler der om to år vil vise interesse for Carl, men det kunne da være rigtig spændende at se en dansk QB i den bedste amerikanske college række. Jeg ønsker i hvert fald Carl rigtig meget held og lykke, og siger mange tak for hans tid.

Er du eller en du kender den næste jeg skal interviewe til "Dansk Bacon"? Så kontakt mig her eller via Facebook.

Kommentarer