Hjalte Froholdt: Vejen til noget stort

Credit: Razorbacks Athletics

Kliché: Der er langt fra Svendborg på Fyn i Danmark til Fayetteville i Arkansas midt i sydstats-USA. Både bogstavelig talt og i nogen grad også metaforisk. Og selvom det nok er en sætning, der er skrevet før om nu 21-årige Hjalte Froholdts tur over Atlanterhavet via Ohio og Florida til starter på Arkansas Razorbacks offensive linje, er det ikke desto mindre sandt. Jeg fik muligheden for at sætte mig ned og snakke med Hjalte om livet i Arkansas, både på og udenfor banen, om nogle af de myter han er stødt på som football-spiller i Danmark og som dansker i USA, og hvad det kræver for at spille med på allerhøjeste plan i en af verdens hårdeste sportsgrene. Det kom der følgende interview ud af:

Ser man bort fra målene på den over-dimensionerede Hjalte Froholdt, vil han på mange måder virke som stereotypen på en frisk, ung mand med fødderne placeret solidt i den fynske muld. Der er da heller ikke meget, der i de første minutter af vores samtale om livet i Arkansas og at blive klogere på sig selv, der indikerer, at han helt skulle have glemt hvor han kommer fra, på trods af den store opmærksom. Alligevel erkender Hjalte, at livet som spiller for og studerende på University of Arkansas (også kendt som UArk) har givet nogle udfordringer, som den gennemsnitlige fynbo i tyverne trods alt ikke støder på. »Jeg er en meget ekstrovert person. Jeg er meget åben og er ikke bange for at sige min mening hvis folk spørger, men det var svært i starten at vente på at blive spurgt« forklarer han.

»Da jeg først kom herover var jeg meget hurtig til at pege fingre og prøve at fortælle folk, hvordan de burde gøre. Så blev jeg lidt sur på mig selv. Det lyder måske lidt mærkeligt, men man kan sige, at jeg ligesom har lært, at det ikke er min opgave at fortælle dem, hvordan de skal leve livet. Heldigvis har jeg nogle fantastiske venner, som gerne vil diskutere med mig, og som både forstår og respekterer mine synspunkter, men de er bestemt ikke enige« forklarer han. »Men hvis folk spørger om min mening, er jeg da bestemt ikke bange for at sige den«. Hjalte er klar over, at det både kan have sine fordele og sine ulemper både at være så åben og have så markant anderledes holdninger fra den gennemsnitlige 'Arkansian' (indbygger i Arkansas, red.). »Det er ikke den bedste markedsføring for mig, hvis jeg hele tiden går rundt og deler mine meninger, så det er noget jeg forsøger at undgå. Så jeg har lært at have min mening og holde den privat, men selvfølgelig har det sine fordele at være ekstrovert. Der er mange, der er er nysgerrige og spørger til, hvem jeg er, og hvordan jeg er kommet herover, så på den måde kan det jo være en god ting«. 


Credit: Razorbacks Athletics
Det mentale vokseværk
Hjalte har haft brug for at lære andet en blot at håndtere den opmærksomhed, han gives, for som spiller for Arkansas Razorbacks stilles der store krav. Razorbacks hører til i den amerikanske Football Bowl Subdivision, FBS (også kendt som Division 1, eller D1) der er det højeste niveau i amerikansk college sports, og hører derudover til konferencen Southeastern Conference (SEC) som er muligvis er den mest profilerede af 10 konferencer, der hører til i FBS. I den forgangne sæson var der desværre langt mellem succeserne for Razorbacks, der måtte slutte sæsonen 4-8, en fyret trænerstab og en plads på sofaen mens konferencerivalerne fra Georgia og Alabama spillede mod hinanden i mesterskabskampen. Det var en situation, der godt kunne skabe nogle gnister. »Nogle gange tror jeg, at man glemmer, at vi stadig bare er nogle unge mænd i alderen 18 til 22, og vi er ikke alle sammen helt modnede rent mentalt, og det siger jeg uden at forsvare mig selv eller holdet. Og når man så møder den her modgang, og tingene bare ikke rigtig går, som man vil, så bliver man frustreret. Og når man bliver frustreret, så vil man jo altid gerne prøve at finde en løsning. Mange gange glemmer man lige at tage et skridt tilbage og evaluere sig selv og situationen, og så kan man hurtigt komme til at lede efter nogen at give skylden«.

»Noget af det vi hører rigtig meget er sætningen ”energy is contagious whether it is negative or positive” (energien smitter, uanset om den er negativ eller positiv, red.), så man kan hurtigt blive smittet af den negative energi, og når holdet er omgivet af meget negativ energi, så bliver alle nemt suget ind i den. Det var jeg også selv skyldig i« forklarer Hjalte om den mentale process han har været nødsaget til at skulle igennem i løbet af en skuffende sæson, som den Razorbacks netop har haft. »Det har jeg været nødt til at se tilbage på og reflektere over. Jeg har snakket med mine forældre, mine trænere og med flere tidligere spillere om, hvordan de har håndteret den modgang. Det der er med det her spil er, at der vil altid være en vinder, og der vil altid være en taber, og det gælder om at lære at håndtere de her nederlag og så komme videre. Som Coach Bielema fortalte mig, så er det meget nemt at opbygge de fysiske egenskaber, det kræver at spille, men det er ikke alle, der har de mentale færdigheder, der gør dig klar til at spille endnu«.

Credit: Razorbacks Athletics
Store forventninger
Også uden for banen mærker Hjalte til de høje forventninger fra mange af de ivrige fans. »Der er mange, der går i kødet på os og snakker rigtig dårligt om spillerne på sociale medier og også nogle gange direkte ansigt til ansigt. Jeg har haft såkaldte loyale-fans, som har fortalt mig direkte, at jeg ikke gjorde det godt nok, og hvis ikke jeg gjorde det bedre, kunne jeg ikke spille for deres hold. Jeg forstår godt frustrationen, men samtidig så sidder der en 40-årig mand foran ung dreng som mig og mener, han skal fortælle mig, hvordan jeg skal gøre tingene, og det kan godt være hårdt. Alle hold har de bedste fans, når de vinder, men alle hold har også de værste fans, når de taber. Det er jo bare sportsfans«. Det er en situation, der for de fleste vil være svær at håndtere, og selvom Hjalte er glad for at sige sin mening, har han også lært, at han repræsenterer noget større. »Jeg har altid været god til at komme ud af situationer, som jeg finder mig utryg ved. Så jeg forsøger bare at komme væk uden at sige alt for meget. For får jeg sagt noget dumt til ham, så risikerer jeg bare han siger det videre til sine venner, og så er der pludselig en hel masse mennesker, der har en dårlig mening om mig. Jeg skal huske, at jeg har et Razorbacks-logo på min trøje, og at jeg repræsenterer skolen og så ellers minde mig selv om, at han kun repræsenterer en lille del af fanbasen”.

Savner familien
Det stopper ham dog ikke fra at have det lidt sjovt med de lokale. »Jeg har bildt flere ind, at det er første gang. at jeg har normalt tøj på, at vi bor i træerne, jeg aldrig har haft en mobiltelefon. før jeg kom til USA, og at jeg ikke kendte til internettet« griner Hjalte mens han fortæller om, hvordan han har lavet fis med holdkammerater og venner på Uark. Dagene hvor han kan slippe afsted med at fortælle de historier i Arkansas er ved at være talte, men han fortæller, at han stadig prøver. »Holdkammeraterne er ved at have fanget det nu, så jeg prøver nogle gange, når de har vennerne ovre«. Ligesom holdkammerater og venner har lært meget om Hjalte og om Danmark, har han lært meget om USA og i særdeleshed Arkansas. Politikken og Arkansas' til tider overivrige fans er blot nogle af de ting, Hjalte har skullet formå at vende sig til i sit nye liv.

»Det sværeste har været at være så langt væk fra familien. De har lige sendt billeder, fra da de var sammen i påsken, og de bor ikke længere fra hinanden, end at de lige kan tage toget over og besøge hinanden i weekenden. Det kan godt være svært at holde motivationen oppe, når man savner dem. Da jeg først kom herover, var jeg bare overvældet over alt det nye og spændende i livet, men langsomt som det er blevet hverdag og tiden er gået, kan jeg godt mærke, at jeg savner og elsker min familie hjemme i Danmark. Det sværeste har egentligt ikke været at vende sig til kulturen herovre. Det sværeste har været, det jeg savner derhjemme«. Forklarer Hjalte om at være så langt væk hjemme fra de sidste fire år. At finde noget at have til fælles med venner og bekendte i USA var aldrig svært, for som spiller for Arkansas Razorbacks var der næsten altid én ting mange kunne falde tilbage på, hvis diskussionerne om politik og pistoler blev for ophedede: Football.

Credit: Razorbacks Athletics
Myterne der ikke vil dø
Som dansker på et amerikansk fodboldhold i USA's bedste række tiltrækker Hjalte sig naturligvis noget opmærksomhed. Selvom Hjalte synes, det nogle gange er sjovt at spille lidt på amerikanernes fordomme om verden uden for staterne, så oplever han også ofte, at det i et eller andet omfang bærer sig over i medierne. »Amerikaner elsker historien om at jeg kommer fra lille Danmark og helt herover for at spille football. De suger den succeshistorie til sig, men rigtig mange gange så skriver journalisterne egentlig ikke det, jeg reelt siger. Det er ofte historien om, at jeg er kommet herover, og jeg ikke anede ikke et ord om fodbold, og så lærte jeg det og var tilfældigvis bare sådan et naturtalent. Jeg prøver at forklare dem at vi faktisk spiller organiseret fodbold i Danmark, og at det er med college regler. Vi forstår godt fodbold, vi kender godt til terminologierne, og vi har coaches, der studerer fodbold herovre og tager på coaches clinics og virkelig gør alt for at lære spillet, men det forstår de ikke helt. Når jeg siger jeg har spillet på det danske landshold, så tror jeg nogle gange, at de tænker, at vi render rundt og laver 'tag' (tagfat, red.), og historierne bliver hurtigt til, at det alene var USA, der lavede mig til den mand og den spiller, jeg er i dag. Og selvfølgelig har amerikanerne hjulpet mig meget, men da jeg først kom herover, var alle altid så forbløffede over, hvor meget fodbold jeg i virkeligheden kendte til«.

Det er dog ikke kun myterne på den anden side af Atlanten, der nogle gange går Hjalte lidt på. »En af myterne i Danmark er, at der ikke er så meget tanke lagt bag handlingerne i amerikansk fodbold. Selv mennesker, der har set amerikansk fodbold hele deres liv, også herovre, aner i virkeligheden ikke hvor meget tid vi bruger på at studere spillet uden for banen«. Også i Hjaltes egen familie har det været en stor overraskelse, hvor meget arbejde der ligger uden for vægtrummet og uden for banen. »Min far vil være den første til at erkende, at han i starten troede, at det bare handlede om at løbe ind i hinanden. Vi har brugt timer sammen, hvor jeg har siddet og tegnet og forsøgt og forklare ham vores playbook, og nu har han så købt Claus Elmings bog. Han synes, det var utrolig interessant, hvor meget arbejde der gik forud for det, der foregår på banen«, fortæller Hjalte. »Hvis man ikke helt forstår, hvad der foregår, så ser det jo bare ud til, at vi løber ind i hinanden og ender i en stor bunke på en 12-13 mand, der bare ligger inde i midten. Og for folk der kigger, så ligner det jo bare sådan et hulter-til-bulter-spil«.

Han vil dog gerne slå en tyk streg under, at sporten kræver mere end bare at være stor og stærk. »Jeg kan vise dig min playbook, og forklare alle de forskellige ting vi skal huske for forskellige blokeringer, hvordan running backen han skal læse forsvaret, og hvordan vi skal læse forsvaret og alle de her ting, som rigtig mange mennesker egentlig ikke forstår. Det kræver, at vi er gode til og forstår sporten. Det er ikke noget, man bare lige samler op. Det tager lang tid at lære og forstå og er på mange måder som at læse et hvilket som helst andet fag«.

Credit: Razorbacks Athletics
Også blandt de danske spillere er der en del misforståelser, om hvad det vil sige at spille i den bedste college række. Misforståelser som Hjalte udtrykker måske kan afskrække nogle fra at tage skridtet. »Det kan godt virke som en umulig standard at skulle leve op til, fordi det er så højt niveau, og samtidig fordi det er så langt væk. Jeg ved godt, det lyder mærkeligt, men den her tanke om 'afstand' kan godt give en illusion om, at college er længere væk, end det egentlig er. En ting som jeg tror, at mange danske spillere mangler, er selvfølgelig fart, og kigger vi på de spillere, vi har haft herovre og som har haft succes, er det jo generelt mest linjemænd«. Han understreger dog, at bare fordi man er amerikaner og på papiret er dygtig, betyder det ikke, at man kommer forrest i køen. »Der er jo også amerikanere, der kommer ind, som bliver recruitet fordi de skulle være gode, men alligevel ikke spiller før deres 3. eller 4. år. Det er en udvikling også for amerikanske high school-spillere, der kommer på college for at spille. Det er meget få freshmen (1. års spillere red.), der kommer ind og har en særlig stor indflydelse på et hold. De har sjældent en rigtig stor betydning på et hold, og ofte er det de ældre spillere, der gør forskellen«.

»Vi har freshmen der kommer ind i år, og vi har freshmen fra sidste år, som nok ikke kommer til at spille særlig meget i år. Det er jo en udvikling for dem også, og de er jo også bare nogle 'små drenge', og det tager også tid for dem. Sådan er det for mange spillere. Jeg tror, det er noget de danske spillere skal huske. At selvom de måske føler sig som små drenge, så er det det samme for alle de andre, der kommer ind også« forklarer Hjalte. »Mange tror, at alle de der kommer på college kun er stjerner og kun er de absolut bedste, men der er utrolig mange, som egentlig ikke spiller så meget« uddyber han og frygter, at nogle af de unge danske talenter glemmer processen. »Jeg tror danskere skal huske, at bare fordi man ikke spiller sit første år, betyder det ikke, at man ikke er god nok«.

Et afgørende skifte
Hjalte var en af de heldige, der så banen tidligt i sin karriere for Razorbacks. Efter at have spillet sit første år på den defensive side af bolden blev han i sit 2. år bedt om at skifte til den offensive linje, hvor de manglede talent. »Hvis vi havde haft lidt mere talent på den offensive linje i mit sophomore år(2. år, red), så ville jeg jo heller ikke have spillet. Jeg endte i en situation, hvor vi var meget tynde på den offensive linje, og vi havde kun ti spillere, og der var ligesom nødt til at være nogen, der skulle spille. Jeg mødte op og vidste, at jeg godt kunne lidt, men ærlig talt så var det nok ikke fordi, jeg var et kæmpe talent. Jeg kunne spille med rent fysisk, men igennem en hel kamp så var det ofte svært for mig rent mentalt og også at blive ved med at spille teknisk solidt fodbold. Hvis vi bare havde én eller to spillere, der var lidt ældre og lidt mere erfarne, så havde de startet foran mig, helt klart«.

Credit: Razorbacks Athletics
»Jeg blev tilbudt en fantastisk mulighed, det skal jeg ikke tage fra mig selv og jeg lavede et kæmpe stykke arbejde for at nå at blive klar, men man kan kun nå at gøre så meget for at forberede sig fra at spille D-line til at spille startende offensiv linjemand på et SEC hold efter bare otte måneder«. Det er et skifte vi har set andre danskere lave i USA, altså at skifte fra den defensive linje til den offensive. Selvom trænerstaben forsøgte at lægge lidt pres på Hjalte, fortæller han også, at de i sidste ende lod det være hans beslutning. Det var en oplagt mulighed for at få spilletid og samtidig hjælpe sit hold, men hans træner mente også, at han havde et stort potentiale som offensiv guard. »Jeg kunne selv vælge, om jeg ville spille O-line eller D-line, og jeg fik at vide, at det var helt op til mig. Han forsøgte dog at sælge det til mig og forklarede mig, at han troede, at jeg ville være en bedre O-line end D-line. Han sagde, at han troede, jeg vil blive en god D-line mit senior år, men at jeg ville være en rigtig, rigtig god O-line, og det solgte mig selvfølgelig lidt«.

Skiftet kan på alle måder siges at være en succes. Efter at have været starter på sit 2. år, kom han kort inden sit 3. år på ESPNs liste over de mest forbedrede spillere (en liste der dog ikke altid er yndet at ende på) mens han her, kort efter sit 3. år var at finde på en 23. plads, da CBS udgav deres liste over de 25 bedste seniors (4. års spillere red.) på vej ind i 2018, og selvom Hjalte forsøger at tage det meget afslappet, tilstår han da også, at han alligevel var lidt stolt, da det først blev offentliggjort. »Jeg kan huske telefonsamtalen med min bror, han var helt ekstatisk og var helt oppe og køre, og jeg var måske lidt for diplomatisk, da jeg forklarede ham, at han havde ret, men at arbejdet jo ikke var færdig, og at jeg skulle bevise, at jeg var den rangering værdig. Så fik jeg bare at vide, at jeg skulle holde min kæft, være glad og lade være med at være så fantastisk ydmyg en person omkring det. Det er selvfølgelig sygt fedt, sagde jeg så til ham« fortæller Hjalte med et grin.

Credit: Razorbacks Athletics
Det sidste stræk
I år er hans sidste år som college-spiller, og uanset hvor højt han måtte være blevet rangeret, eller hvor meget forbedret han måtte være blevet, er det nu, det hele gælder. Hjalte har muligheden for at blive den første dansker, der bliver draftet, siden Morten Andersen blev det i 1982 - altså 12 år før Hjalte blev født. Draften er dog blot kulminationen på en lang process, der går ind i sin afgørende og vigtigste fase netop nu. »Jeg har muligheden for at gøre noget rigtig stort og for at blive rigtig, rigtig god, og det sparker mig i gang« udtaler han til Dansk Bacon. »Det vil selvfølgelig være fantastisk at komme med til Combine. Det kunne være en fed oplevelse, også selvom jeg har hørt, det er en hård oplevelse, men det er stadig meget langt fremme. Og nu giver jeg det diplomatiske svar: Der er stadig rigtig meget arbejde foran mig« svarer Hjalte, da jeg spørger om NFL Combine, som er den fysiske- og mentale uge-lange ”eksamen”, der tildeles kommende NFL spillere og afholdes foran talent-scouts og trænere fra de 32 NFL hold.

»Jeg glæder mig til at komme i gang med alt det arbejde, der ligger foran mig, og den process jeg skal igennem for at nå dertil. Man sigter altid højt. Jeg synes, vi har et godt hold, og jeg forventer et SEC championship. Vi skal ud og vinde nogle kampe. Mit personlige mål er at blive 1st team ALL-SEC og en ALL-American. Oprindeligt var jeg lidt mindre ambitiøs, men jeg satte mig ned med min strength coach, som sagde, at man aldrig må sigte for lavt. Man skal altid sigte efter skyerne. Sætter man for lave mål for det, man potentielt kunne opnå, så har man også sat en mur i vejen for sig selv, og han mente, jeg havde sat dem for lavt. Og sådan skal det være for både personlige mål og for holdets mål« fortæller han om et af sine første møder med holdets nye strength coach som ser stort potentiale i den unge dansker.

Credit: Razorbacks Athletics

»Jeg skal være den bedste guard i nationen næste år, og jeg skal bevise overfor mig selv, at det kan jeg være. Og vi skal være det bedste hold i nationen. Og skulle vi så være uheldige at tabe en kamp, så skal vi blive ved med at minde hinanden om, at der er så meget, vi kan opnå endnu, og vi skal blive ved med at have den positive energi, der skal til, for at vi kommer videre og så ved jeg godt, at jeg kan løbe ind i lidt dansk Jantelov ved at sige, at jeg skal være den bedste, men der kommer den amerikanske tilgang nok og tager over, som fortæller mig, at jeg skal tro på, at vi kan være de bedste i landet« siger Hjalte afsluttende.

Uanset hvordan Hjaltes næste år kommer til at forløbe, bliver det en spændende periode, han og resten af det interesserede Football-Danmark går i møde. Og jeg kan personligt sige, at jeg kommer til at følge Hjaltes udvikling på tæt hold. Jeg vil gerne sige mange tak til Hjalte for muligheden for at interviewe ham, og jeg ønsker ham alt held og lykke herfra.

Tak fordi du læste med.

All Photos, credit to Razorbacks Athletics


Kommentarer