Mission Statement

Credit: USDA

Selvom jeg havde lovet mig selv at taget et år fri fra football (og det gør jeg på sin vis stadigvæk), så er lysten til at skrive ikke forsvundet (omend lysten har lagt lidt i hi). Derfor har jeg nu startet denne blog op. Inden jeg skriver min første artikel tænkte jeg at det var oplagt at lave et ”mission statement” og opstille et tydeligt sæt præmisser for hvordan mine interview bygges op.

Lad mig starte med at smadre alle illusioner om at denne blog er lavet af andre årsager, end at jeg synes det er sjovt at skrive, jeg vil gerne blive bedre til det og så er jeg nysgerrig. Så se det som et laboratorium hvor jeg kan forbedre mig og gøre mig nogle erfaringer. Når det så er sagt så lad mig også i samme åndedrage sige at hver eneste artikel er dedikeret til den jeg interviewer og har udelukkende til formål at lade dem fortælle den historie de gerne vil fortælle. Til at starte med er målet danskere der er taget til udlandet for at spille eller coache amerikansk fodbold, men det kan ændre sig.

Derfor er jeg kommet op med denne rimeligt simple formular, for dig jeg gerne vil interviewe i 3 TLDR-punkter:

  1. Jeg er interesseret i din historie. Det er delvist min opgave at finde og formidle din historie på en interessant måde – det er din opgave at fortælle den.
  2. Det er din historie, og jeg kender den ikke. Derfor forventer jeg at alle artikler kræver et præ-interview og et egentligt interview.
  3. Artiklerne er funderet på det ”empatiske” interview. En samtale mellem to mennesker. De bedste samtaler er personlige, og det vil også blive reflekteret mine spørgsmål

En lidt længere forklaring er nødvendig.

1. Jeg er ikke journalist, jeg er nysgerrig men uanset hvor nysgerrig jeg er kan det være svært at interview mennesker der er alt for ydmyge. Du må gerne have noget på hjertet, har gjort noget ekstraordinært eller føle at du har gjort noget spændende og interessant for at nå til hvor du er.

2. Jeg kender ikke alle i dansk football. Nogle kender jeg lidt og andre slet ikke. Mit præ-interview har to opgaver: At vurdere om der er noget at skrive baseret på det du sidder med, og at give mig mulighed for at forberede de bedst mulige spørgsmål til det egentlige interview. På den måde har du mulighed for at blive komfortabel med mig og omvendt – jeg er lidt en speciel personlighed, også selvom jeg forsøger at tone det ned. Så er du advaret.

3. Jeg satser på kvalitet over kvantitet. Det betyder at jeg i bedste fald skriver et interview om måneden. Derfor er det vigtigt for mig at de holder en særlig standard. Det kræver en form fra ærlighed fra dig, og derfor tillader jeg mig at stille spørgsmål der måske nogle gange kan bore lidt dybt.

I modsætning til dette indslag vil alle artikler blive sendt til redigering og gennemlæsning (også af interviewets ”emne”). Alle interviews her på bloggen må bruges frit på to præmisser: man kontakter mig inden (jeg forbeholder mig retten til at sige nej) og at jeg krediteres for arbejdet.




Jeg har fået nogle forslag til mulige emner, men modtager gerne flere (på den måde kan jeg lave en liste). Derudover glæder jeg mig bare til at komme i gang og høre folks feedback

Kommentarer